Іспити на права: нові чи добре забуті старі?

Останні новини

  • Про все-все мені нагадують «три зозулі, з поклоном»…
    — А почитаймо, — раптом десь у надвечір’ї зверталася до мене дружина Надя, — таким чином і наснажимося, а потім знову за робочий стіл, за ручку з пером…— А що ж почитаємо? — уточнюю.— Та почнемо з Григора (це вона мала на увазі Григора Тютюнника): він так болісно писав.І стиха додавала:
  • Перші «Олесеволівські читання-2018»
    4 травня у Бреусівському Будинку культури відбулися перші районні літературно-краєзнавчі «Олесеволівські читання-2018». На захід із Києва прибув письменник-земляк, авторитетний дослідник Голодомору 1932-33 рр. в Україні, випускник місцевої школи Олесь Воля з дружиною Ганнусею, братом Михайлом та соратником-побратимом по перу Олександром Кавуненком.
  • Пам’яті видатного письменника-земляка
    Цей рік для жителів нашого району знаменний 100-річчям від дня народження славетного земляка, письменника, поета, літературного та громадського діяча Олеся Терентійовича Гончара.

Іспити на права: нові чи добре забуті старі?

Деречаинникдля сайтуЗ 28 листопада минулого року перше посвідчення водія видають на 2 роки. Для «новачків» існує заборона на перевищення швидкості понад 70 км/год. Обміняти на постійне посвідчення можна у випадку, якщо протягом двох років із дня його видачі власник порушив ПДР не більше 2 разів. Відтепер же у системі прийому іспитів з’явився так званий чек-лист, який будуть використовувати під час практичної частини тестування на водійські права. Завдяки цьому процес здачі має стати прозорішим, вважають у МВС. Чи схвалюють нововведення інструктори? А що кажуть майбутні водії?
Отже, що вже змінилося?

Теоретичний тест по-новому

Уперше за 10 років до теоретичної частини іспиту, внесено низку змін. Тепер майбутні водії під час тестування відповідають лише на питання обраної ними категорії. З 2000 запитань рандомним шляхом «випадатимуть»: 10 питань із правил дорожнього руху, 4 питання з будови та експлуатації транспортних засобів, 4 питання з основ безпеки руху, 2 питання з надання першої медичної допомоги.
Незмінним залишився час — 20 хвилин і кількість питань — теж 20.
До практичної частини допускають лише після успішного складання теорії.

Нове у практичній складовій екзамену

Наприкінці 2017 року іспит з практичного водіння розділили на два етапи. Перший проходить на майданчику для навчання початкового керування, де майбутні водії демонструють уміння рушити з місця, стартувати на підйомі і спуску, гальмувати та маневрувати.
Другий етап відбувається на зазначеному маршруті. Там кандидатам у водії доведеться маневрувати у потоці з дотриманням правил дорожнього руху, не створюючи аварійні ситуації.
Готуватися до іспиту і контролювати його перебіг можна за допомогою нещодавно впровадженого чек-листа.

Що таке чек-лист?

Чек-лист друкують на зворотній частині екзаменаційного листа, його наявність гарантує прозорість і зрозумілість системи оцінювання навичок кандидата у водії. У чек-листі є три колонки, які відповідають кількості спроб. Під кожною спробою — зазначена кількість помилок. Якщо з усього переліку питань за першим блоком майбутній водій має три помилки, спроба вважається невдалою. Повторно скласти практичну частину можна через 5 днів. Якщо і третя спроба провалилася, то екзаменованого відправляють на повторне навчання.
На відміну від теоретичного, практичний іспит можна складати лише три рази.
У чек-листі екзаменатор ставить позначку про проходження або не проходження водіями етапу випробувань.
Після закінчення іспиту, людина може ознайомитись із зазначеними екзаменатором помилками, залишивши на чек-листі свій підпис. Екзаменаційні листи зберігають у сервісному центрі МВС протягом трьох років із дня здачі.
«У недалекій перспективі — уведення фото- й відеофіксації практичної частини іспиту, — ділиться планами спеціаліст сектору персоналу та зв’язків з громадськістю РСЦ МВС в Полтавській області Вікторія Трощак. — Тоді ця система запрацює у повну силу і можна буде перевірити всі скарги та суперечливі моменти. Кандидат у водії може оскаржити результат у сервісному центрі МВС. Завантажити чек-лист можна з сайту Регіонального сервісного центру МВС. Нагадаю, що підготуватися до теоретичної частини іспиту також легко: на сайті Головного сервісного центру МВС працює онлайн-тренажер із ПДР. По всій Україні ним уже скористалися понад три з половиною мільйони разів! Нещодавно також запустили онлайн-інструкцію, як отримати посвідчення водія вперше. Тут можна знайти усю найважливішу інформацію: як правильно обрати автошколу, поради щодо підготовки до тесту з ПДР та перелік вправ, які необхідно вміти виконувати на іспиті, аби стати водієм».

Що кажуть «молоді» водії та інструктори

У Козельщинському районі водіїв автотранспортних засобів готує міжшкільний навчально-виробничий комбінат, після закінчення якого учням видається свідоцтво про закінчення навчання. Я поспілкувалася з інструктором, майстром виробничого навчання та майбутніми водіями безпосередньо на тренувальному майданчику та в учбовій аудиторії і дізналася, як нововведення вплинули на процес підготовки козельщинських кандидатів у водії та наскільки ефективною, на їхню думку, є підготовка до іспиту за допомогою чек-листа.

Олександр Дереча, майстер виробничого навчання з підготовки водіїв МНВК, інструктор:

— Саме підготовку за допомогою чек-листа й онлайн-тренажерів, на мою думку, досить важко оцінити людині, яка ще не здавала на права. Звісно, добре, коли у тебе вже є список тих порушень, за які з тебе можуть зняти бал, знаєш, які помилки враховувати. Але справа в тім, що у комбінаті роботу над цими помилками ми проводимо з самого першого заняття. Методика послідовності дій водія, починаючи зі старих фраз «пристебнути пасок безпеки, відрегулювати сидіння, підголівник, дзеркала під себе тощо», відпрацьовується вже дуже давно, хоч і не було ще чек-листа, просто вона зараз більш систематизована.
Мені подобається, що нарешті чітко прописали, озвучили й довели до загалу, що безпечна дистанція вимірюється не в метрах, а в секундах — до машини, що їде попереду має бути три секунди. Я нещодавно їхав і спостерігав, як переді мною літній чоловік на «жигулях» кілька разів повернув направо, при цьому не вмикаючи світловий покажчик повороту. Я його потім запитую: «Діду, що ж Ви робите?» «А навіщо вмикати правий поворот, хіба й так не зрозуміло?» От що страшно — людина свято вірить, що направо повертати можна, коли заманеться! А що там собі думає з цього приводу той, хто їде позаду, — немає значення.
А скільки можна спостерігати недоречностей на наших вулицях! Приміром, біля поліції знак чітко показує, що головна дорога повертає… до прокуратури. І хтось же таки колись поверне туди, і «впаяють» йому по повній. А біля аптеки — за правилами зупинка на перехресті заборонена. Так узаконьте ту зупинку, облаштуйте її, щоб люди могли нормально паркувати там свої машини, а не абияк, як роблять це зараз. Коли повертаємо біля Приватбанку до спорткомплексу, що бачимо: повернув і одразу став на тротуарі. Я б за таке одразу штрафував, вони ж перекривають огляд центральної дороги та створюють аварійну ситуацію! І таких прикладів можна ще назвати чимало. Тобто, дуже добре, що система поступово удосконалюється, але нам ще працювати й працювати над викоріненням старого.
А для того, хто готувався, немає перешкод. З боку сервісного центру, колишніх МРЕВ, насправді ніколи й не було придирок. Якщо ти знаєш, чітко та швидко пройшов тести і склав практику водіння, то тобі тільки аплодуватимуть, і аж ніяк не «валитимуть», як дехто думає.
Добре, що маршрути «узаконили». Зрештою, вони залишилися тими, що й були. Єдине, що радує, — тепер немає розвороту на полтавській трасі, що було одним із найскладніших завдань для молодих водіїв — там 5 хвилин простояв, поки всіх пропустив, за цей час ледь не посивів, а потім руки й ноги трусяться, а в результаті — завалив іспит.
У 2009 році був прийнятий закон, який трохи, звісно, «вдарив» по комбінатах і по престижах здач. Це стосується норми, за якою складання іспиту проводиться з 18 років. І на момент закінчення комбінату для того, щоб ви були зареєстровані у базі, вам повинно бути повних 17 років. Може, воно й логічно, з якогось боку, але виходить так, що ми дітей кидаємо напризволяще. Проходить рік після навчання, а потім їм самим потрібно десь їхати і складати іспит. Якщо до того, наприклад, ми привезли у МРЕВ 92 чоловіки, з них 91 здав із першого разу. Вийшли на майданчик, з цих 91 — 90 здало з першого разу. І права видавали тоді ж, тільки в них було написано, що вони дійсні з того дня, коли вам виповниться 18 років. Тобто, ті 90-100% здачі показували, наскільки якісно ми готуємо майбутніх водіїв. Зараз же це важче. Тому що за рік щось десь забудеться, якісь нововведення з’являться, навик втратиться, та і психологічно важче стало. То з цього боку, я вважаю, що стало гірше.

Софія Винник, майбутній водій:

— Я вчуся і за старими, книжковими, і за онлайн-тестами. Мені вони здаються легшими. На заняттях ми вже ознайомилися з чек-листом. Тепер буду знати, на що потрібно звертати більше уваги. Це своєрідна систематизація того, що маєш запам’ятати і навчитися. Наприклад, у першій частині є пункти, які вважаєш звичними у виконанні (відрегулювати ті самі дзеркала), а на практиці можна про них і забути. У більш досвідчених водіїв це все уже «на автоматі», а таким, як ми, хто ще навчається, — звісно ж, допомагає. Крім чек-листа також ознайомилася і з маршрутами. Проте інструктора під час навчання прошу обирати різні маршрути, щоб мати більше навиків.

Анна Тесля, майбутній водій: тесля для сайту

— Мені пощастило — на момент закінчення МНВК я вже матиму повних 18 років, тож одразу, зі свіжими знаннями піду здавати на права. Ось білети, картки, я вчу за ними, оскільки теж вважаю, що онлайн-тести простіші. Спочатку було страшно їздити, зараз уже ні. Нам інструктор пояснив, що оцінювання практичної частини відбуватиметься за таким чек-листом. Ніби все зрозуміло. Дозволяється дві помилки, якщо три — спроба нездана. Чим допомагає, то це роботою на попередження. Якщо знаєш типові помилки, при здачі їх можна уникнути.

Шенгур для сайтуМикола Шенгур,  учитель автосправи Міжшкільного навчально-виробничого комбінату:
— Шкода, коли учні ще тільки починають вчитися, і при цьому вже наперед знають, скільки коштують права. Вони ж не розуміють, яке це велике щастя — здобути ту саму категорію С безкоштовно. Адже скільки наших випускників комбінату, пішовши в армію, вже мають водійські посвідчення, а отже — й відповідну роботу, скажімо, генерала возити. А в Полтавській області лишилося лише 5 комбінатів — у Козельщині, Кременчуці, Карлівці, Семенівці й Диканьці. Кажуть, що нові он-лайн тести легші й простіші, аніж паперові, за якими ми вчимо учнів. Але мені, наприклад, шкода, що за новою методикою здачі теоретичної частини йде чітке відмежування запитань за обраною категорією. Тобто, майбутнім водіям уже не потрібно знати, приміром, той самий гальмівний шлях вантажівки? Але все одно у правилах залишається багато «зашкарублого», я б сказав навіть «дикого». Наприклад, цілий абзац і досі присвячений правилам перевезення людей у вантажному автомобілі, обладнаному для перевезення людей. Це в старі часи колгоспники перелазили через борти, а де зараз возять людей у вантажівках? Моя думка — нам іще працювати й працювати, щоб дійти до європейських стандартів.

Наталія РОМАНЧЕНКО

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Реклама

ЛОГОТИПчик

Статистика

Сьогодні
Вчора
За тиждень
Минулий тиждень
Місяць
Минулий
За всі дні
1005
1827
1862
17858
21569
79093
1784932

11.06%
7.33%
13.86%
0.57%
0.33%
66.86%
Online (15 minutes ago):15
15 guests
no members

Ваш IP:141.8.142.117